Bijzondere voorstelling in het Zaantheater donderdag 3 maart
75 jaar na de Tweede Wereldoorlog brengt BEER muziektheater de aangrijpende toneelvoorstelling De Reiziger, naar de roman van Ulrich Alexander Boschwitz.
Het aannemen van de antisemitische Neurenbergse rassenwetten en de gebeurtenissen tijdens de ‘Kristallnacht’ die in de nacht van 9 op 10 november 1938 door heel Duitsland raasde, brachten veel Joden ertoe het Duitsland van de nazi’s halsoverkop te verlaten. Ook het leven van de Joodse zakenman Otto Silbermann, gespeeld door René Groothof, komt op losse schroeven te staan. Hij raakt in korte tijd alles kwijt: zijn huis, klanten en het contact met zijn (niet-Joodse) vrouw, familie en vrienden. Met een koffer vol geld komt hij op straat te staan, maar hij kan geen kant op. Silbermann probeert onzichtbaar te blijven om zo aan zijn belagers te ontsnappen en neemt trein na trein. Hij verblijft op perrons en in restaurants waar hij een bonte stoet aan mensen, allen gespeeld door Leny Breederveld, ontmoet. Vluchtelingen, nazi’s, goede en slechte mensen. Silbermann maakt ons deelgenoot van zijn verbazing, ongeloof en twijfel. Wie is de eens zo succesvolle Silbermann nog wanneer hem alles wordt afgenomen en hij als een opgejaagd dier moet vluchten? De wurgende angst, paniekerige overwegingen en uitzichtloze situatie van Silbermann grijpen je bij de strot.
De aangrijpende voorstelling maakt voelbaar hoe het vijanddenken onder de ‘gewone mensen’ groeit en woekert vlak voor het uitbreken van de oorlog en wat dat voor een individu betekent. In de gesprekken die Silbermann voert en hoort, wordt de angstaanjagende werkelijkheid van het leven in die tijd op indrukwekkende wijze door BEER muziektheater weerspiegeld. Daarnaast maken de overeenkomsten met het huidige polariserende klimaat De Reiziger pijnlijk actueel.
Voor het eerst sinds zij elkaar 45 jaar geleden ontmoetten bij toneelgroep Caroussel, spelen René Groothof en Leny Breederveld weer samen in een nieuwe theatervoorstelling. Zij zijn verwant vanwege hun droogkomische speelstijl, mimisch talent en hun gevoel voor het absurde. Het zit in het DNA van deze twee acteurs om aan zowel het drama als de humor van hun rol uitdrukking te kunnen geven. Scriptschrijver Helmert Woudenberg heeft met de bewerking van De Nazi en de Kapper (2017) bewezen scenes te kunnen schrijven waarbij verwarring, humor en psychologische horror elkaar virtuoos afwisselen.