Burgemeester Faber opent website 4 en 5 Mei Comité Zaanstad

In de aanwezigheid van 200 enthousiaste basisscholieren opende burgemeester Faber van Zaanstad zojuist de nieuwe website van het Stedelijk 4 en 5 Mei Comité Zaanstad.

De programma´s van de herdenkingen, de verhalen bij de monumenten en het laatste nieuws staan vanaf vandaag op www.4en5meizaanstad.nl.

Leerlingen en docenten van de Hannie Schaftschool, De Pionier, De Piramide, De Werf en De Windroos kregen een speciale uitnodiging. Deze scholen adopteerden een monument en waren daarom de bijzondere gasten op deze feestelijke bijeenkomst. Die nog een extra oranje glans kreeg met hoog bezoek uit de Tweede Wereldoorlog.

’ Voorzitter van het Stedelijk 4 en 5 Mei Comité Zaanstad Els Veenis-Kaak: ‘Het is geweldig om al de kinderen hier bij de opening van de website te hebben. Het is een zeer belangrijke doelgroep voor ons. Zij zijn de toekomst. Door ze via deze website de verhalen over de Tweede Wereldoorlog, de gruwelijkheden, maar ook de verzetsdaden van heldhaftige Zaankanters te vertellen hopen we dat we hiermee een forse steen bijdragen aan het voorkomen van de gruwelijkheden van een oorlog en discriminatie. ‘Vrijheid geef je door’ is niet voor niets het thema dit jaar. Onze website draagt hier zeker aan bij’.

Kinderen zijn een belangrijke, maar beslist niet de enige doelgroep. De website richt zich op iedereen die geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog. Vooral in De Zaanstreek. Zeker ook op de direct betrokken bij mensen die op de vele monumenten in de Zaanstreek staan. De programma’s van de herdenkingen in 2012 staan links naast dit artikel.

Els Veenis-Kaak: ‘Met de informatie op de website hopen we dat zoveel mogelijk mensen naar de herdenkingen op 4 mei komen. Jong en oud. Daarnaast willen we de bewustwording vergroten van het gevaar van oorlog en het uitsluiten van bevolkingsgroepen, zoals de Joodse burgers in de Tweede Wereldoorlog. Dat geldt voor iedere generatie opnieuw. Niet alleen voor die uit de oorlog.

Daarom: ‘Vrijheid geef je door.’